חייו הקדושים של הדוקר מיבנה

כשראיתי את הדוקר תוקע סכין בגבו של עובד הסופרמרקט ביבנה ולאחר מכן העובד נאבק על חייו במשך שניות שארכו נצח – אמרתי לעצמי: אויש נו, שתיגמר כבר הקטטה המטופשת הזאת.

ואם פחדתי ממשהו – היה זה לאחר שהדוקר כבר נוטרל. באותו רגע חששתי מאד לחייו של הדוקר – פן יבוא איזה אלאור אזריה אחד ויתקע לו כדור.

"אל תשלחו ידיכם אל הנער" צרחתי בקולי קולות לעבר המסך.

כי בפסק הדין של אלאור אזריה, כך למדנו ושנינו, חייו של הדוקר קדושים. נקודה.

אומר אחד משופטי ההרכב:

"האטמוספרה בה הננו חיים זמן רב תחת איום מתמשך של טרור ממומש באכזריות וניזון בשורשיו מסבלם ומצוקתם של אזרחים תמימים…"

ובכן, היש מי שמפקפק, למקרא הדברים הללו, בקדושת חייו של הדוקר?

לא נתמקח כאן עם כבוד השופט על הקשר – קיים או לא – בין סבל ומצוקה לבין טרור, אבל דבר אחד נבשר לו: הסבל והמצוקה של אותם אזרחים תמימים יימשך ויימשך כל עוד לא תתממש במלואה זכות השיבה ואנחנו נעוף מכאן לכל הרוחות. תשאל את אנשי חמאס כבוד השופט. הם דוברי אמת. לא אבו מאזן.

ואחרי שאמרנו את כל זאת נדגיש: משנוטרל הדוקר אסור היה בשום אופן לגעת בו לרעה, וזאת- לא משום פגם מוסרי שכביכול טבוע בכך, אלא משום שהדבר מנוגד לחוק העונשין.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אל רום  On 03/08/2017 at 12:25

    תודה על הפוסט עו"ד דר , אלא שהסיפא שלו יותר מסתם צורמת . כל מה שהוא חוקי , הוא גם מוסרי בעיקרון . וכל מוסר מתגלם גם בחוק . החוק הוא האקסטנציה של המוסר ( שלוחה שלו ) . החוק הוא ההתגלמות הפרקטית של המוסר, והכל בדמותם של ציוויים של עשה ואל תעשה . מוסר מגלם עקרונות מופשטים . אבל , לא תכל"ס איך להתנהג . איך לאזן מעל הכל , בין עקרונות מוסר נוגדים אחד השני . וכך :

    זה מוסרי שלאדם יהא שם טוב ולא תהא פגיעה בשמו . זה גם מוסרי שלאדם תהא הזכות לחופש ביטוי . אלא שצריך לאזן בינהם . שהרי :

    אם גדי יכנה את משה : טיפש כמו נעל !! הוא השפיל ופגע בשמו הטוב של גדי . מאידך , עומדת למשה הזכות לחופש ביטוי . אלו שני עקרונות מוסריים נוגדים אחד השני בנסיבות הענין :

    מחד הזכות לחופש ביטוי , מאידך הזכות לשם טוב .

    החוק , מאזן , ומייצר פרקטיקה של התנהגות בקשר לעקרונות מוסר מופשטים . בעיניננו :

    עבריין ( הדוקר ) יש לו זכות למשפט הוגן . יש לו זכות על גופו . רק רשויות אוכפות חוק רשאיות , בתום האירוע העברייני , לאכוף , להעניש , ולשפוט . לא אדם מן היישוב . כל אלו עקרונות מוסר מופשטים , שבאים פרקטית , ומתאזנים פרקטית , בדמותם של הוראות חוק שונות .

    להתראות

    • יוסי דר  On 03/08/2017 at 13:21

      לשיטתך:
      מה לא מוסרי באדם שלא חזר בזמן למכוניתו כדי להאריך את החנייה ומצא דו"ח על השמשה?
      ולהיפך: מה לא חוקי באדם שבוגד באשתו?

      • אל רום  On 03/08/2017 at 13:33

        עו"ד דר , כתבתי על התגלמות החוק במוסר , ולא על דעתו האינטואטיבית של אדם , מה מוסרי אם לאיו במעשה כזה או אחר . תקרא שוב , תקרא שנית ובזהירות . השימוש במילה " מוסר " או " מוסרי " לא בהכרח מהווה ראיה או הגדרה , מהו הדבר שנקרא מוסר , ובקשר לחוק לא כל שכן .

        אפילו כך , בוא נגיע לאדם שלא חזר בזמן להאריך החנייה :

        קודם כל , יש הבדל בין עבירה מינורית , לבין עבירה של ממש . לא צריך לחפור באופן מוגזם . אבל , אפילו נחפור , ואפילו נתעלם מכך שעצם העבירה על החוק , חוק כתוב אלי ספר , היא כמובן ענין כשלעצמו .הרי אותו אדם חונה , ידע שיש פסול במעשה, וזילזל בחוק . שהרי , הוא ידע שהוא צריך הרשאה בשביל לחנות , עד כאן בסדר ! אבל מה , לא ידע או התרשל בהארכה שלה ? עכשיו :

        נניח שאתה לוקח ערך מוסרי מופשט : חיי מסחר וזרימתם השוטפת . ידוע הדבר , שרכב מסחרי , חונה בצורה יותר מאולתרת , ורשויות אוכפות חוק , נוהגות להקל בהתיחסות אליהם ( נניח רכב דנן , מוריד סחורה ) . אם מיודענו , לא מגיע בזמן , אזי , הוא פוגע בזכותם של אחרים לנסות ולמצוא מקום חניה , לצורך סידורים ומסחר וכדומה ….. אם יאריך החניה , אזי , הוא משלם על כך בכסף . הכסף , הולך מצידו לתכליות ציבוריות , ובין היתר : מסחר חופשי וזורם ושוטף , או , איכות חיים של אנשים או תושבים של עיר .

        אם כך , מיודענו האדם החונה , באופן מינורי אמנם , אבל , בפועל : פגע בזכותם או עיוולך על חשבונם של חונים אחרים , או בקופה הציבורית לצורך רווחת הכלל .

        תודה

      • אל רום  On 03/08/2017 at 13:47

        רק כדאי היה אולי להמחיש , באמצעות חוק של ממש את היחס בין מוסר , ופרקטיקה חוקית כאמור , על מנת שיהיו נהירים במציאות ממש :

        חוק חופש המידע , תשנ"ח 1988 , מורה על כלל בסעיף 1 , כך מצטט :

        1. לכל אזרח ישראלי או תושב, הזכות לקבל מידע מרשות ציבורית, בהתאם להוראות חוק זה.

        עד כאן הציטוט :

        ודוק , הכלל הזה , הוא יחסי , הוא מתאזן עם כללים אחרים , הוא מביע עיקרון מוסרי מופשט של שקיפות וזכות הציבור לדעת . האם הכל לפרסם ? בכל מקרה ומקרה ? לא !! אם העיקרון המוסרי המופשט של : שקיפות וזכות הציבור לדעת , היה עומד רק על רגליו שלו , באופן עצמאי , אזי , מה היה קורה ? לא היה מתאזן , עם כללים אחרים , שאוסרים , או מאפשרים לא למסור מידע . הנה באותו החוק סעיף 9 ( ב) מצטט :

        (ב) רשות ציבורית אינה חייבת למסור מידע שהוא אחד מאלה :

        (6) מידע שהוא סוד מסחרי או סוד מקצועי או שהוא בעל ערך כלכלי, שפרסומו עלול לפגוע פגיעה ממשית בערכו, וכן מידע הנוגע לענינים מסחריים או מקצועיים הקשורים לעסקיו של אדם, שגילויו עלול לפגוע פגיעה ממשית באינטרס מקצועי, מסחרי או כלכלי;

        עד כאן הציטוט :

        משמע, הכלל הוא שרשות ציבורית , מוסרת מידע !! אלא מאיי , אחד מן המקרים , שהיא רשאית לא למסור מידע , יהיה כאמור : כאשר מדובר בסוד מסחרי או מקצועי וכדומה כמפורט .

        אז הנה : יש עיקרון מוסרי מופשט , שקיפות וזכות הציבור לדעת . אבל , רק החוק ובתי משפט , יכולים להביע בצורה פרקטית ומאוזנת את אותו העיקרון : משמע : מתי שקיפות ,ומתי עכירות ( שקיפות נגד עכירות ) . למה שוב ?

        כי השקיפות הינה ערך , אבל , גם העכירות הינה ערך ( סוד מקצועי כלכלי ) . מתי יש זכות בכורה לערך כזה או הנוגד לו ? לזה יש חוק , לזה יש בתי משפט !! לאזן בין שני עקרונות מוסר מופשטים ונוגדים אחד את השני בעליל .

        תודה

      • אל רום  On 03/08/2017 at 13:51

        וזה לא " לשיטתי " עו"ד דר , זוהי המציאות , על כרעיה , קרביה , ובני מיעיה , ואין להרהר כהוא זה אחרי הדבר ….. להתראות

  • אל רום  On 03/08/2017 at 12:28

    רק תיקון טעות :

    יש להחליף את שמות הגיבורים כמובן , וכך צריך להיות : הוא השפיל ופגע בשמו הטוב של משה . מאידך עומדת לגדי הזכות לחופש ביטוי .

    נכתב ההיפך ……

    תודה

  • אל רום  On 03/08/2017 at 12:50

    רק עוד הבהרה :

    יותר משיש לדוקר או לעבריין ,הזכות על ……. יש לציבור אינטרס , שתהא לו זכות על… ושהיא תתממש הלכה למעשה . זהו אינטרס הציבור , ולא רק זכותו של עבריין . יש להדגיש הדבר !!

    תודה

  • nachum  On 03/08/2017 at 14:58

    הסבל והמצוקה של אותם אזרחים תמימים יימשך ויימשך כל עוד לא תתממש במלואה זכות השיבה ואנחנו נעוף מכאן לכל הרוחות. מאיפה אתה יודע את זה?

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: