מכתב ל-א.ב. יהושע

שלום לך בולי יקר,

סוף סוף הופיע הצדק.

אחרי כמעט שבעים שנה.

שבעים שנים תמימות נצרכו לכם, יהודים טפשים, להבין שהכשלון הוא שלכם, ולכן אתם למעשה אשמים בכך שאנחנו לא עמדנו בפיתוי ובנינו לכבודכם תאי גזים.

ועכשיו, מה יהיה על אייכמן שנשפט ונתלה על ידכם עד צאת נשמתו הטהורה?  מי יוציא את צדקו לאור? מי ישיב לו את כבודו? מי יאסוף את אפרו הזך ממצולות ים?

וד"ר מנגלה, הרופא הדגול והנאור שחקר בלא לאות את סוד התאומים, ובכך הביא מזור לעולם – מה יהיה עליו? מי ישיב לו את שנות נרדפותו ביערות ברזיל?

והנה עכשיו, ג'ון דמיאניוק, שמת לאחר שלושים שנות עינוי דין – מה יהיה על נשמתו המעונה והמיוסרת שכך נאספה אל אבותיה? מי ישיב לו את כבודו?

אבל אין דבר בולי. טוב מאוחר מאשר לעולם לא.

כי ידענו שסוף הצדק להתגלות.

כי גם בהטלת חלק קטן, זעיר ככל שיהיה, של האשמה על בני עמך – עשית מעשה רב לטובת בני עמי.

ועכשיו יש לה לנשמתי סיבה טובה לנוח על משכבה בשלום.

שלך בהוקרה,

אדולף.

—————————————————

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • nina ramon  On 20/03/2012 at 11:31

    יוסי, לא חושבת שהדברים הם שחור-לבן.
    ייתכן והיה כישלון של העם היהודי שלא השכיל להבין מה קורה באירופה והעדיף להיצמד לסיר הבשר [אנחנו די טובים בזה…]. אבל הכישלון הזה ממש לא מהווה הצדקה לבניית תאי גזים.

    • דרור בל"ד  On 20/03/2012 at 23:45

      פספסת את המשפט הכי חשוב כאן: "כי גם בהטלת חלק קטן, זעיר ככל שיהיה, של האשמה על בני עמך – עשית מעשה רב לטובת בני עמי".
      מי שיכל ברח לאמריקה או לא"י-פלשתינה. מי שלא יכל נשאר. גם אם היו (והיו) אי אלו מהעם היהודי שלא השכילו להבין וכו', להטיל עליהם חלק מהאחריות, זעיר ככל שיהיה אבל גדול מאפס, זה אחד מהדברים הנבזיים ביותר שאדם יכול להעלות על דעתו. לא לטובת העם הגרמני, אלא לטובת אנטישמים ומכחישי שואה למיניהם נכתבו דברים אלו.

  • nachum  On 20/03/2012 at 17:36

    uri zvi grinberg said it before 60 years. so whats new?

  • י.ג.  On 21/03/2012 at 01:46

    יהושוע כמו עוז, אינם מדברים על הכישלון הישראלי מעבר לשיח הפוליטי המוגבל. הם יעדיפו תמיד לבקר את היהדות ו/או את המהגרים מהארץ במקום לעשות בדק בית אמיתי שאינו מתמרח על רגשות אשם של בני דור שני לשואה שכובשים עם אחר.
    ההשוואה לצרפת תמוהה במיוחד, היא תהיה במקום רק כאשר ישראל לא תהיה עוד דמוקרטיה.

  • ש  On 22/03/2012 at 09:56

    היהודי אשם לנצח – א.ב. יהושוע הוא יהודי שהפנים כל כך טוב את השנאה כלפיו עד שאינו יכול להיות מציאותי, רוצחים את בני עמו והוא עסוק בהלקאה עצמית ומלא ברגשי אשמה.הוא דפוק לגמרי.

  • ניצן  On 25/03/2012 at 13:50

    יוסי, אני לא בטוח שזו "האשמה" בעל אופי "אישי", כי אם "כלל יהודי". נראה לי ברור שיהושע לא מכוון לפרט זה או אחר, אלא להלך הרוח הכללי שהיה באותה תקופה, לפיו שואה אינה אפשרית, ובעקבותיו לאיזו שאננות וחוסר מעש מוחלט.
    זו טענה (אם אני מבין אותה נכון) לגיטימית ויש מקום לבחון אותה, גם אם חלק מהדברים צורמים.
    מפה ועד לטענות שלך יש מרחק רב, וחלק ממה שכתבת גם הוא צורם. ולגיטימי לא פחות מדבריו של יהושע.

    • יוסי דר  On 25/03/2012 at 18:21

      ניצן,
      השאלה אם א.ב. יהושע פטור מלקחת בחשבון איך דבריו (שתורגמו גם לגירסה האנגלית של הארץ ופורסמו ברחבי העולם) נראים בעיני העולם הגדול – לרבות במיוחד בעיני הנאצים וצאצאיהם.

  • ניצן  On 28/03/2012 at 21:54

    למה, הוא האחראי לחיזוקים שלהם? וגם בלעדיו הם ימצאו לעצמם את הצידוקים. לא נראה לי שמישהו מהם סופר דווקא אותו.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: