הבהרה בעניין עידן לנדו


לאחר שהובא לידיעתי, בצורות שונות, כי יש הסבורים שעשיתי "יד אחת" עם עו"ד משה גולדבלט כנגד עידן לנדו, מצאתי לראוי להבהיר, שבין עו"ד גולדבלט לביני אין כל שיג ושיח מזה חודשים ארוכים, מסיבות שונות שהן ביני לבינו. במסגרת העדר השיח הזה אף איננו מגיבים זה לפוסטים של זה – לא כאן ברשימות ולא במקומות אחרים.

 

הקוראים יכולים ודאי לשער, שהן עו"ד גולדבלט והן אני מסוגלים לכלכל את ענייננו באופן עצמאי וללא התערבות זה בענייניו של זה.

 

בהקשר זה כדאי להוסיף, שהן עו"ד גולדבלט והן אני אוחזים במקצוע שהוא רווי לחצים – כך שניסיונות הלחץ כאן באמצעות תגובות, חריפות ככל שיהיו, הם די זניחים. במילים אחרות, אני, ואני מניח שגם עו"ד גולדבלט, מכלכלים את צעדנו – כל אחד מזווית ראייתו – על בסיס החלטות עצמיות שהיכולת לשנותן באמצעות לחצים מבחוץ היא מוגבלת למדי. 

 

ולגופו של עניין,

לעניות דעתי, ואולי גם ניסיוני, ולאחר ששקלתי עמוקות בדבר, אני סבור שהמקום הראוי לברר את הנאמר בפוסט של עידן ("הגיעה עת סירוב") הוא במסגרת הדיון הציבורי – ללא היזקקות למכשירים דוגמת החוק הפלילי או דרכים פורמליות אחרות.

 

דעתי זו נשענת, בין היתר, על התבוננות עמוקה ורבת שנים על מערכת המשפט בכללותה בתור שכזו, וכאמור איני סבור שמעשיו של עידן – עם כל חומרתם – ראויים להתברר על ידי המדינה באמצעות איזה מן הכלים שלה.

 

הקוראים יכולים ודאי לשער, כי שעה שכתבתי את פוסט התגובה שלי, הפוסט שחולל את הסערה, עמדו לנגד עיניי סעיפי החוק הרלוונטיים – לרבות סעיף 109 לחוק העונשין על סעיפיו הקטנים. אלא שהחלטתי בכוונת מכוון שלא לאזכר סעיפי חוק כלשהם בפוסט האמור (למרות, שמי שמכיר את כתיבתי המשפטית יודע שאני נוהג לאזכר ולצטט סעיפי חוק בפוסטים משפטיים).

 

ההחלטה שלא לאזכר סעיפי חוק היתה על רקע כוונתי הראשונית, שכל הסוגייה תתברר במסגרת דיון ציבורי – עד כמה שזה לא יכאב.

 

יתרה מכך, מי שמעיין במשפטי הסיום של הפוסט שלי יכול להבחין – לפחות בין השורות – שכוונתי אכן היתה להשאיר העניין במסגרת הדיון הציבורי בלבד.

 

ועוד משהו:

כשאני חושב לעומק ביני לביני, אני לא משוכנע שעידן עצמו היה מודע לסעיפי החוק הפלילי הנוגעים לעניין.

 

נכון, ידוע שאי ידיעת החוק אינה פוטרת, אבל בכל זאת…

 

ובאחת – דעתי, ככל שיש לה משקל, היא שהפוסט של עידן – עם כל חומרתו – ראוי שיתברר במסגרת ציבורית, וללא התערבות "זרה".

 

ודבר אחרון:

אילו, בעקבות התלונה של עו"ד גולדבלט, היה עידן פונה אלי לייעוץ – הייתי מברר עימו, אם אין זה מן התבונה – לפחות התבונה הפרקטית – לתקן את הפוסט שלו בצורה מושכלת, באופן שכמובן לא יפגע בערך של חופש הביטוי היקר לכולנו, ולאחר מכן יפרסם מחדש פוסט מתוקן בהתאם.

 

אבל זהו כמובן עניינו של עידן.

 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אהרון תמוז  On 06/01/2009 at 18:08

    הרי עידן לנדו לא נבחר בבחירות אישיות ולא בבחירות רוביות. הרי לא מגיעים מפגינים מבאר שבע ומאשקלון לתל אביב להפגנות המונים נגד המבצע/מלחמה/פעולה בעזה.הרי השפעתו שלן עידן לנדו וחברים היא כמו הפקה פקה שאיריס חפץ וחבריה מקדמה הסהרורים מצליחים להשפיע על 99% מהמזרחים.

    כשאיריס חפץ טוענת שאני יהודי-ערבי אני ממשיך לא להצטער על הרוגים פלסטינאים משום שלמותם אחראי החמאס.גזירה שוה אפשר לגזור על עידן לנדו שאין לו השפעה.

    יש לעודד הגירת אנשי שמאל רדיקלי מארץ ישראל. יש לשבח את מי שאמר ליונתן שפירא טוס לנו מהעינים ונתן לו את האפשרות לעבוד כטייס רק בחול. אסור שקרנות ישראליות יתנו לאסנת טרבלסי ולאמיר הראל אפילו שקל אחד. ברור מאליו שסרבנים העוסקים במקצועות הטכנולוגים לא יכולים לעבוד בפרויקטים הדורשים סיווג ביטחוני. אסור שאוניברסיטה תיתן קביעות למרצים שדיעותיהם כדיעותיו של אילן פפה

  • חיים שיבי  On 06/01/2009 at 18:15

    לדעתך. הדברים המתבררים כאן ברשימות הם שיח חפשי שיש בו לפעמים גם דיאלוג. ככל שהוא חד – וככל שיש מן המגיבים ש"בא להם להקיא" מפוסטים כאלה או אחרים, אין לדעתי לחצות קו אל נקיטת צעדים משפטיים אלא במקרים ברורים על פניהם של הוצאת דיבה ולשון הרע.

  • ליאור  On 06/01/2009 at 18:32

    ומשה גולדבלט זה משה גולדבלט. קראתי את מה ששניכם כתבתם ולא הצלחתי למצוא קשר בין הדברים. לא ברור לי למה אתה צריך להתנער מקשר שברור שהוא אינו קיים. מי שעושה משניכם מיקשה אחת כנראה שלא טרח לקרוא.

  • איריס  On 06/01/2009 at 18:44

    למרות שהחלטתי לא להגיב בבלוג זה יותר, אוסיף רק שהסייג שמופיע כאן לא מחלץ מאחריות לתוצאות מסתברות לפוסט שפורסם על עידן ובכלל. , צפוי היה שגולדלבט כלשהו יעשה מעשה, וזה עוד לא החמור ביותר שצפוי היה.

    הפוסט ההוא על עידן ועל מתנגדי המלחמה זה ההסתה, ולא כפי שצוטט בסעי 109 לגבי סרבנות. עידן לא הסית לסרבנות אדם שחייב שירות, החוק ברור מאד, ומדבר על זה שפלוני יושב עם אלמוני בידיעה שהוא חייב שירות ספציפי, סדיר או מילואים, וכולי וכולי ובטח לא על פוסט בבלוג המיועד לקוראי הבלוג, מאדם שסירב בעצמו. הרי ההגיון לא סובל כל פירוש מרחיב לחוק שמצמצם את חופש הביטוי ועוד קובע עונש כה חמור.
    הדברים בטח ידועים גם לעורך דין דר, אבל מאחר שהתיר דם, לא רק של עידן. היה צפוי שכל מתלהם מצוי כבר יחפש איך להשתיק. במובן זה לא משנה אם יוסי חבר של משה או אח שלו או צ'ילבה.

    יוסי דר פגע בפלטפורמה שמארחת אותו בנדיבות, וגם את כולנו, והוביל בפוסט שלו להתערבות משפטית חיצונית. אני גם לא מסכימה איתך, חיים, לגבי לשון הרע למעט באמת משהו נוראי. היתה פה שערוריה לא מזמן כאשר הוגשה תביעת לשון הרע נגד בלוגרית, והבלוג נמחק (אם כי נכתב לנו שזה בהסכמת הבלוגרית בסופו של דבר), זה דבר חמור מאין כמותו, ולאחר שקוראים את הפוסט ואף שהוא באמת פוגע אישית באדם, הגשת תביעה מצד בלוגרית אחרת שגם היא נהנית מחופש הביטוי במובן הכי רחב שלו ברשת, היא מעשה טפשי ו"גול עצמי" גם אם אפשר להבין את הרתיחה.
    אנשים פה חטפו לשון הרע משכנים לבלוג ומקוראים שבאמת, היה מוצדק (לפי תקדים עזה) שהנפגע יפציץ את הבית של המכפיש על כל יושביו, אבל באמת..זה בלוג. לא יותר

    יושבים בחורים נחמדים ומתחזקים אתר אינטרנט כזה, וצריכים לשמש כגננת, מביש.

    ועכשיו מה שאנחנו צריכים זה את מזוז שיתחיל לטקבק פה באנונימיות…:)

    יוסי דר פישל בענק והוא מנסה לרדת מהעץ, רק אם עידן ירד קודם קצת.

    הוא צריך למחוק את הפוסט שהתחיל את המהומה, לכתוב למזוז מכתב מאזן לשטות של גולדבלט, אחרת אני לא מבינה מה שניהם עושים פה.

    אני פעם כתבתי פוסט כללי על חשש לגזענות נגד ערבים באתרי אינטרנט, והזכרתי טוקבקים באתר שכתבתי בו פעם. מנהל האתר כמעט הרג אותי, כיון שבמקרה לאחר מכן המזוזה כתבה הנחיה לכל בעלי אתרים להיזהר מעבירות על חקיקה נגד גזענות (בעניין של ערבים, ספציפית). במקרה ההוא, לא כתבתי למזוז ולא היה עולה על דעתי לעשות זאת, אבל בכל זאת הרגשתי שצריך מאד להיזהר לא לירוק לבארות חופש הביטוי שכולנו נהנים מהן. לנשום עמוק, להכפיש בחזרה אם חייבים, ולזוז הלאה.

    אני כותבת את זה רק בתוקף היותי פעם עורכת דין. מכירה את המגבלות והסכנות בשימוש יתר בכלי הזה.

  • יוסי  On 06/01/2009 at 19:04

    איריס,
    לטובת העניין הייתי צריך לסלק את התגובה שלך.
    אבל חופש ביטוי הוא חופש ביטוי – גם כשהוא מונע מדחפים שאינם ברי כיבוש.

  • רחל  On 06/01/2009 at 20:20

    יוסי היקר, ודאי כואב לך שאתה לא יכול לשלוח אנשים שמתנגדים לפשעי מלחמה למחנות ריכוז

  • יוסי  On 06/01/2009 at 20:26

    רחל,
    לצערי אין לי את ההכשרה המקצועית המתאימה להתייחס לתגובתך.

  • אמיר  On 06/01/2009 at 20:34

    בינתיים נראה שמי שמחפש לרדת מהעץ, ומפזר עשרות הבהרות בבלוגים של אחרים, ומתקן את עצמו בלי סוף – זה אתה, ולא עידן.

    לא הצליח התרגיל עם חומסקי וריינהרט. לא הצליח התרגיל של "הוא משתמש בהפחדה!", כפי שאיריס חפץ כתבה כאן (למה מה, מחרחרי המלחמה לא מפחידים אותנו כל הזמן?).

    אתה השתלחת בעידן, ויצרת גל הכפשות עכור, ועכשיו אתה עוד מצר על כך שהוא לא "פנה אליך לייעוץ"??

    פחחחח.

  • אלון  On 06/01/2009 at 21:20

    יוסי, נתת לכל החברים פה הזדמנות לטעון שהפוסט המקורי פגום, כשהוא לא.

    אולי מחלוקות מהסוג הזה ראוי שיתבררו בשיח ציבורי, אבל קריאה לסרבנות כפי שהראית שעשה עידן, היא נאסרה בחוק כבר. לכן הפלטפורמה לדיון במהי הפלטפורמה כבר לא רלונטי כשהאמירה שנאמרה היא האמירה שנאסרה. ולכן גולדבלט צודק גם צודק כשפנה למערכת המשפט לטפל בענין.

    והנסיון של איריס להציג את העבירה כמתירה את הקריאה לסרבנות היא פשוט עיוות הדין, פרשנות לא פרשנות.

    מה שכתבת על עידן לא הייתה השתלחות, זה רק הציג את מה שהוא אמר במדויק… ושיתנו תשובה המגיבים על זה. על מה שהוא אמר. שיסבירו איך זה שלומר את שאמר, והציטוט מיותר כיוון שמופיע בפוסט המקורי שלך, איך זה לגיטימי… איך.

    ושיזהרו לא לקרוא לסרבנות תוך כדי כך, כי זה אסור. בחוק.

  • יוסי  On 06/01/2009 at 21:31

    אלון,
    לו סברתי שהפוסט המקורי פגום – הייתי מתקן אותו.
    מי שרוצה לטעון שהפוסט המקורי פגום – זכותו.
    זה וזה חוסים תחת מטריית חופש הביטוי.

  • דני בלוך  On 06/01/2009 at 23:10

    אני סברתי שהפוסט הקודם היה פגום בניסוחו ואני מניח שגולדבלט כתב את מכתבו כי התעורר למקרא הפוסט שלך. אני שמח שאתה מסתייג מכך. אתר רשימות הוא אתר לבירור רעיוני-פוליטי-ספרותי ולכן פנייה בעקבותיו לרשות משפטית צריכה להיעשות רק במקרים חמורים של דיבה, הסתה לאלימות וסכנה מוחשית לפגיעה בשלום הציבור.לשמחתנו לא שמענו על תנועה לסרבנות המונית. ההיפך הוא הנכון. אילו היועץ המשפטי היה פועל להעמיד לדין על כל קריאה לסרבנות הרי התור היה ארוך ועידן לנדו אינו עומד בראשו, לא מימין ולא משמאל.
    את הפניות ליועץ ואת נושא ההעמדה לדין יש לשמור למקרים קיצוניים.

  • בלוגרית מתפוז  On 06/01/2009 at 23:30

    אתה עושה טעות קשה ושוב טעות כשאתה נרתע מהביקורת שאתה נטעת במו ידיך, ועו"ד משה גולדבלט קוצר את הפירות. אתה יוצא בפוסט חדש עם ותרנות מופלגת למה שלפני יממה לחמת בו בשיא הכוחנות והעקשנות . את זה בלוגרים לא אוהבים.

    הבעיה המרכזית בפוסטים ברשימות ממה שעקבתי, היא בעיה שאתה מתחיל להבין אבל עוד לא הצלחת עד הסוף. אני שמתי לב שחלק גדול מהבלוגרים השמאלניים ברשימות עושים זאת דרך קבע, כאילו כל חייהם מוקדשים לפוליטיקה, מה שבכלל לא נכון.הרבה צביעות יש פה, הרבה קשקשת, ברברת, ומנטליות לוחמנית ועלובה , תכסיסנית וזולה, לקחת את זה ברצינות ?????? בחיים לא.

    יוסי, אתה אדם רציני, אבל פה בתוך המשבצת שידור הזאת, תשים לב מי אמיתי ורציני כמוך
    ומי עושה צחוק מהבלוג, כותב בלגלוג ולא חשוב באיזה נושא, מביע מחאות בשביל השתייכות חברתית
    ומס שפתיים , או סתם לאגו הפרטי שלו.

    מר עידן לנדו למי שהספיק לקרוא אותו, ציני בכל נושא ובכל משפט שהוא כותב. גם ציקי ארס, ויש פה עוד כמה, לא חשוב מה הם כותבים בכלל, הציניות הזאת מרושעת ונובעת מאישיות מסויימת
    שנהנית מלעשות הרבה רוח בבלוגספירה מבלי להגיד בפועל כלום. כלום חשוב.

    , יוסי במקום להתייחס לאישיות הדוברת, אתה מתייחס לתוכן כזה או אחר וזו הטעות שלך, שאתה מנסה לתקן, ועכשיו גולדבלט לקח לך את הרעיון.

    ככה לא בונים חומה יוסי.

  • יוסי  On 06/01/2009 at 23:59

    לבלוגרית מתפוז,
    אני לא יודע על אילו פירות את מדברת.
    כפי שאני מבהיר כאן, מלכתחילה סברתי שיש להשאיר העניין במסגרת דיון ציבורי.
    אילו סברתי אחרת הייתי מצטט בפוסט כהנה וכהנה סעיפי חוק כפי שאני נוהג לעשות בדרך כלל בפוסטים שיש בהם היבטים משפטיים.
    אילו סברתי אחרת הייתי שולח מכתב תלונה ליועמ"ש בעצמי.
    כל עניין הפירות – מי יקצור ומי לא – אינו חלק מההווייה שלי לטוב ולמוטב.

    מכל מקום, אין כאן שום ותרנות – לא מופלגת ולא אחרת – ואני עומד באותו מקום שבו עמדתי שעה שפירסמתי את הפוסט.

    ועל כל פנים,
    מסיבות שונות ומגוונות, מהרגע הראשון אני סבור שיש להשאיר העניין במסגרת דיון ציבורי.

    אבל אני מכבד גם גישות אחרות – גם אם אני לא שותף להן.

  • דפנה  On 07/01/2009 at 08:57

    דיון ציבורי זה נושא חשוב, מדוע שלא תציע את
    רשימתך וביקורתך על לנדו
    .? YNET ל
    שם מתנהל דיון ציבורי רחב, לא פה ברשימות.

  • כרמלה  On 07/01/2009 at 09:07

    "בהקשר זה כדאי להוסיף, שהן עו"ד גולדבלט והן אני אוחזים במקצוע שהוא רווי לחצים – כך שניסיונות הלחץ כאן באמצעות תגובות, חריפות ככל שיהיו, הם די זניחים. במילים אחרות, אני, ואני מניח שגם עו"ד גולדבלט, מכלכלים את צעדנו – כל אחד מזווית ראייתו – על בסיס החלטות עצמיות שהיכולת לשנותן באמצעות לחצים מבחוץ היא מוגבלת למדי. "

    אני אוהבת גברים שיכולתם לשנותן באמצעות לחצים היא מוגבלת למדי

    "קוראים יכולים ודאי לשער, כי שעה שכתבתי את פוסט התגובה שלי, הפוסט שחולל את הסערה, עמדו לנגד עיניי סעיפי החוק הרלוונטיים – לרבות סעיף 109 לחוק העונשין על סעיפיו הקטנים. אלא שהחלטתי בכוונת מכוון שלא לאזכר סעיפי חוק כלשהם בפוסט האמור (למרות, שמי שמכיר את כתיבתי המשפטית יודע שאני נוהג לאזכר ולצטט סעיפי חוק בפוסטים משפטיים)."

    ואתה גם מכיר כל כך טוב את החוק.

    וואוו!

  • יוסי  On 07/01/2009 at 09:08

    לדפנה,
    יכול להיות שאת צודקת,
    אבל עם YNET יש לי קושי שקצת קשה להסביר:
    לפני זמן מה ניסיתי להגיב שם על מאמר מסויים – איני זוכר אפילו באיזה עניין.
    התגובה היתה צנועה ומנומסת.
    אבל היא לא פורסמה – אין לי מושג למה.
    אין לי עניין לפרסם אצלם מאמרים – גם מהסיבה שאני לא רוצה שהם יצנזרו – מסיבות לא ברורות – תגובות למאמרים שלי.
    צנזורה לא מוסברת ותא מוצדקת הופכת את הדיון למגמתי, לדיון מטעם, ועם זה קשה לי לשתף פעולה.

  • יוסי  On 07/01/2009 at 09:18

    לכרמלה,
    לא הבנתי בדיוק מה את רוצה.

  • כרמלה  On 07/01/2009 at 09:29

    מה יש פה להבין
    אני רוצה
    אותך!

  • דפנה  On 07/01/2009 at 09:56

    יוסי, אתה מדבר על תגובה שהגבת בטוקבקים או תגובה במאמר שכתבת?

    אני יכולה להציע לך לפנות אליהם עם מה שכתבת על לנדו, נסה , זה חשוב.
    כן, עושה רושם שיש שם בעיה, חבורה של צעירים שמכניסים רק את החברים שלהם, אבל שווה לנסות.

  • יוסי  On 07/01/2009 at 10:17

    סתם תגובה בטוקבקים.

    אחשוב על זה.

  • איריס ח.  On 07/01/2009 at 10:38

    http://kedma.co.il/index.php?id=2252&t=pages

להשאיר תגובה

