למה איסלנד קורסת

תושבי איסלנד אוגרים מזון בשל חשש ממחסור הנובע מהתמוטטות הבנקים המקומיים – דבר העלול לגרום לניתוק קווי היבוא אל האי.
 
הלב נחמץ, ושלי במיוחד.
 
לפני כעשרים שנה הזדמנתי לאיסלנד – כשלוש שעות טיסה מלונדון צפונה.
 
אני מגיע למלון קטן במרכז עיר הבירה ריקייוויק.
 
פקידת הקבלה הופכת את הדרכון שלי מכל הכיוונים בתקווה למצוא את כיוון הפתיחה הנכון.
 
"מהיכן אתה?"
 
"איזראל" אני עונה.
 
"איפה זה?"
 
"ירושלים היא עיר הבירה" אני מבהיר.
 
"אהה  WARS, WARS" קורנת הפקידה מאושר כאילו זכתה זה עתה בחידון טריוויה.
 
אני יוצא לרחוב הראשי של ריקייוויק ומחפש מקום לשכור מצלמת וידאו למשך שלושת ימי שהותי באי.
 
אני מוצא חנות צילום ומסביר למוכר את מבוקשי.
 
האיש מוציא מהארון מצלמת וידאו ומניח אותה על הדלפק.
 
היתה זו מצלמה בגודל ענק, שעשתה רושם של מצלמה יקרה עם שכלולים רבים יחסית לאותם ימים.
 
אני שואל את המוכר כמה עלי לשלם עבור שלושה ימי שכירות.
 
"כלום!" עונה לי האיש לתדהמתי.
 
אני שואל כמה עירבון עלי להפקיד כנגד המצלמה.
 
"שום דבר!" עונה לי האיש לעלפוני.
 
אני מנסה להתווכח איתו אך לשווא.
 
"לא נעים לי" אני מתחנן – אך ללא הועיל.
 
"כשתגמור להשתמש במצלמה אתה יכול להשאיר אותה בקבלה של המלון, והם כבר יודיעו לי לבוא ולקחת אותה" מנחה אותי המוכר.
 
אני מסייר בעיר ונתקל בבית חד קומתי בין שני חדרים מוקף גדר אבן בגובה של כחצי מטר. מסבירים לי שזהו בית הכלא המרכזי של איסלנד, והאסיר האחרון שאיכלס אותו השתחרר לפני שלושים שנה.
 
מה שאני זוכר בעקבות הביקור באיסלנד הוא, שלא הפסקתי להתפלל שישראלים לא יגלו את המקום הבתול הזה.
 
ובאשר לסיפור המצלמה – לא שאני מבין גדול בכלכלה, אבל נדמה לי שניתן למתוח קו ישר בין ההתנהלות של האיש ההוא מחנות הצילום לפני עשרים שנה – לבין המשבר הכלכלי הקשה במיוחד הפוקד את איסלנד בימים אלה.
 
 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • חובבן  On 13/10/2008 at 22:31

    האיש הוא כניראה קורבן נוסף של מערכת בנקאות חסרת אחריות ומופקרת.
    האם אתה יכול להיות בטוח שכספך מנוהל יותר טוב בבנק בישראל מאשר בבנקים באיסלנד?
    לצערי, אני לא בטוח בכך כלל

  • תא  On 14/10/2008 at 06:19

    כשהייתי בשוייץ לפני 15 שנים, קניתי משהו באיזה קיוסק והאיש מהקיוסק היה צריך ללכת ל-20 דקות ובלי להתבלבל ביקש ממני לשמור על הקיוסק שלו בזמן שהוא נעדר. נדהמתי מהאמון הזה בתיירת שהוא לא מכיר. וזו רק דוגמא להתנהלות שראיתי, התנהלות שהעידה על אמון גדול מאוד בבני אדם (שנובע, מן הסתם, מיושרה של רוב רובה מהאוכלוסיה).

    עד כמה שידוע לי, שווייץ היא מדינה שלא נוטה לקרוס כלכלית כל-כך מהר 🙂 כך שהתנהלות ישרה ואפילו תמימה כלפי האזרחים היא לא מתכון לנפילה כשלעצמה.

    לדעתי איסלנד קרסה בקלות בגלל קוטנה. מספר קטן של אזרחים, תלויים כולם במערכת מצומצמת יחסית, בארץ מבודדת גיאוגרפית. מטבע הדברים הם יותר פגיעים. תחשוב למשל על הקלות היחסית שבה קיבוצים בימינו קורסים, לעומת קריסה כללית של כלכלת העיר תל אביב, שלא מתרחשת כל כך בקלות.

    ועוד הערה אחת, כדי לאזן קצת גם את השנאה העצמית: כמי שטיילה קצת בארצות אירופה, ההלקאה הישראלית התמידית לפיה התיירים הישראלים הם איזה כוח משחית חריג ובלעדי, היא לא נכונה. אני יכולה לומר לך שנתקלתי במקומות שבהם מתעבים תיירים גרמנים, אנגלים או הולנדים לא פחות, בשל התנהגות "תיירית מלוכלכת" שמיוחדת להם (וונדליזם, שכרות, קולניות, התנהגות פרובוקטיבית ועוד).

  • יוסי  On 14/10/2008 at 07:28

    ל-תא,
    אכן את צודקת שהמשחיתים והמלכלכים באים ממדינות שונות.
    אבל כואב לי יותר כשהם עושים זאת בעברית.

  • אזרח.  On 14/10/2008 at 07:38

    למעלה הסבירו באופן כללי.לדעתי,איסלנד קורסת,דווקא בגלל שהיא לא המשיכה באותו אורח החיים שאתה חווית לפני 20 שנה.בשנים האחרונות איסלנד הלכה לכיוון הנגדי ,ואימצה את עקרונות ה "וושינגטון קונסנזוס"

    http://www.cid.harvard.edu/cidtrade/issues/washington.html

    דבר שהביא לפתיחת השוק האיסלנדי הקטן לעולם,הורדת החסמים המגינים עליו,ואשר הביא לקריסתו של השוק האיסלנדי הקטן והשביר בסופו של דבר.גב' בן יוסף מסבירה זאת מצויין.

    http://www.notes.co.il/tamar/34105.asp

    הוא קטן. המשק הישראלי. אז מה, אנטי-גלובליזציה?

    עד כאן הצד הכלכלי.אבל ישנו גם הנזק החברתי שנגרם מהמעבר שאיסלנד הביאה על עצמה.אני משער שלא תמצא כיום חנות צילום באיסלנד שתתן לך מצלמה יקרת ערך,או כל מוצר אחר,ללא הפקדת עירבון.חברה המאמצת את כללי ה"וושינגטון קונסנזוס" היא חברה שהפרטים החיים בתוכה נמצאים במלחמת אזרחים כלכלית מתמדת,כאשר מלחמת האזרחים הקלקלית הזו הורסת את מרקם החיים האנושיים של הקהילה והחברה.יחסי האימון הבין אישיים נעלמים.מכוון שאם אני ואתה נמצאים במלחמת אזרחים כלכלית תחרותית מתמדת,איך אוכל לפתח יחסי אימון עם זה העומד מולי? הלא הוא המתחרה שלי.

  • עוז  On 14/10/2008 at 08:30

    בשיטוטי בעולם, נתקלתי בתופעה מדהימה של אמון, ואני חייב לספר שדווקא בישראל הפוסט סוציאליסטית תמיד אני מרגיש שכל מי שאני נזקק לשירותיו "לא רוצה לצאת פראייר" ואז כל עסקה הופכת למלחמה, להרוויח בכל מחיר על הלקוח, או שהלקוח מרגיש שהוא צריך לנצח את בעל העסק.
    לפני שבוע הזמנתי מוצר באינטרנט מחנות אופניים בגרמניה, כאן אני נמצא עכשיו, נשלחה אלי חשבונית באי מייל, ונתבקשתי לשלם בבנק. אלא מה, שאני קצת התמהמתי עם התשלום מכיוון שלא הבנתי שזה מה שאמור לעשות. מה רבה הייתה הפתעתי שכעבור יומיים המוצר כבר היה בפתח ביתי עוד בטרם שילמתי.
    למחרת, כבר רצתי לשלם בבנק, מכיוון שלא היה לי נעים.
    יש עוד מקומות רבים שבהם נשמר האמון באנשים…

  • nachum  On 14/10/2008 at 08:42

    mr dar just forget the big story when he wrote his story.island was an americam base in the second world war and still importemt point of the american.be sure that the american will take care about the simple citizen there.

  • דודי  On 14/10/2008 at 21:21

    עברה איסלנד שינוי כלכלי דרמטי, וידעה שנים ארוכות של צמיחה גבוהה ביותר, שלאחריהן נפילה כואבת מאד.

  • אזרח.  On 15/10/2008 at 12:00

    האי שאיבד הכל תוך שבועיים

    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1028790.html

  • אסף  On 31/10/2008 at 16:48

    הבנקים באיסלנד קרסו כי הם התנהלו בצורה שסומכת על הזמינות של כסף מבחוץ. כל הבנקים, גם בישראל, עובדים ככה, אבל מידת הפגיעה היא תוצאה של מידת החשיפה לכסף המסוכן. באיסלנד לא נזהרו ובחרו בצמיחה מהירה וקלה שנגדעה בן ליל. ועכשיו יש להם ריבית של 18 אחוז וכלכלה שלא עובדת.

להשאיר תגובה

